
Inkluzywność w branży czystości: Dwie prędkości profesjonalizmu. Cz. II

W społeczeństwie panuje powszechne, aczkolwiek mylne przekonanie, że do pracy w branży cleaningowej nie jest wymagana ani szeroka wiedza, ani specjalistyczne doświadczenie. Taki stereotyp jest jednak daleki od prawdy, ponieważ profesjonalne utrzymanie czystości wymaga zrozumienia wielu zjawisk, zarówno z chemii, jak i fizyki, a także znajomości specjalistycznych technik, metod postępowania i różnych zależności, takich jak te zilustrowane w Kole Sinnera. Dlatego też moim zdaniem, w obliczu tych wymagań, branża czystości dzieli się na dwa główne nurty: jeden, bardziej inkluzywny, który teoretycznie otwiera drzwi każdemu, w którym jest dużo pracy, lecz często brakuje w nim gwarancji jakości, oraz drugi, ekskluzywny, zarezerwowany dla firm i specjalistów, którzy mogą pochwalić się potwierdzonym doświadczeniem, wiedzą i rekomendacjami. Nie każdego klienta będzie jednak stać na ich usługi. Ten artykuł ma na celu rozwianie mitów i przedstawienie rzeczywistej złożoności oraz wymagań stawianych przed profesjonalistami w dziedzinie utrzymania czystości, podkreślając, że za każdą profesjonalną usługą stoją ludzie z odpowiednim przygotowaniem i pasją.
Inwestycja w wiedzę i technologię
Firmy, które sklasyfikujemy jako profesjonalne, zazwyczaj charakteryzują się ciągłym dążeniem do podnoszenia kwalifikacji swoich pracowników oraz inwestowaniem w najnowsze technologie, ale bez huraoptymizmu, a widząc ich realne zastosowanie w swojej dziedzinie. Dzięki temu są w stanie oferować usługi na wyższym poziomie i z wyższą wydajnością, co bezpośrednio przekłada się na ich konkurencyjność i dynamikę rozwoju. One przeważnie rozumieją, że zysk generuje się szybkością działania, a tę osiąga się dzięki kwalifikacjom personelu. Profesjonalne firmy sprzątające zdają sobie sprawę, że sukces w branży zależy po równo od umiejętności czyszczenia, ale również od zdolności do innowacji, efektywności operacyjnej i umiejętności adaptacji do zmieniających się wymagań klientów i przepisów. Te firmy w większości przypadków wiedzą, że kluczem do długoterminowego sukcesu są doskonałe relacje z klientem oparte na zaufaniu będącym wynikiem ich profesjonalizmu.
Różnica, która ma znaczenie: profesjonalizm vs. amatorstwo
Różnica między firmami profesjonalnymi a amatorskimi ma długofalowe skutki nie tylko dla poszczególnych przedsiębiorstw, ale także dla całej branży. Promowanie profesjonalizmu i podnoszenie standardów usług czystościowych przyczynia się do poprawy wizerunku i poczucia własnej wartości pracowników tego sektora, a to przecież oni są jego wizytówką.
Szkolenia i certyfikaty: Podstawa profesjonalizmu
W tym kontekście podkreślenie roli szkoleń i ciągłego kształcenia w podnoszeniu standardów usług czystościowych jest kluczowe dla zapewnienia wysokiej jakości i efektywności świadczonych prac. Facility Managerowie dla własnego spokoju powinni oczekiwać od firm sprzątających, które zatrudniają do obsługi ich obiektów, okazania certyfikatów potwierdzających kompetencje ich personelu. Tylko weryfikowalne imienne dokumenty, wydane przez renomowane instytucje szkoleniowe lub organizacje branżowe, mogą stanowić solidne potwierdzenie, że pracownicy dysponują niezbędną wiedzą i umiejętnościami do profesjonalnego wykonania usługi. Warto zauważyć, że w wielu krajach europejskich, takich jak Wielka Brytania, profesjonalni pracownicy serwisów sprzątających regularnie uczestniczą w szkoleniach doskonalących, co jest dokumentowane ich podpisami. Jest to wymóg stawiany przez ubezpieczycieli jako sposób na minimalizację ryzyka zniszczeń i związanych z tym wypłat odszkodowań. Gdyby podobne przepisy zostały wprowadzone w Polsce, mogłyby znacząco podnieść poziom usług czystościowych, zmniejszając tym samym ryzyko dla obiektów oraz ubezpieczycieli, a co za tym idzie, podnosząc ogólny standard branży czystości. Nie ma co oczekiwać, że zleceniobiorcy bez bezwzględnej potrzeby lub właśnie wymogu stawianego przez klienta, będą to robić z własnej inicjatywy. Warto więc rozważyć umieszczanie takiego wymogu już w zapytaniu ofertowym.Nadszedł czas, aby zmienić podejście do branży czystości, traktując ją nie jako proste zadanie, ale jako specjalistyczną dziedzinę wymagającą wiedzy, doświadczenia i ciągłego doskonalenia. To apel o uznanie pracy specjalistów od czystości za niezbędny element zapewnienia higieny i bezpieczeństwa w naszych miejscach pracy i publicznych przestrzeniach. Jednocześnie mając świadomość, że wielkość organizacji nie jest samodzielnym wyznacznikiem jej profesjonalizmu w danej dziedzinie.Docenienie roli, jaką odgrywają pracownicy tej branży, oraz promowanie idei ciągłego kształcenia to inwestycja w zdrowsze i bezpieczniejsze jutro dla nas wszystkich. Zachęcam więc do większego uznania dla pracy prawdziwych specjalistów od czystości oraz do postrzegania ich roli nie tylko przez pryzmat obowiązków, ale także jako ważnego czynnika wpływającego na utrzymanie jakości naszych przestrzeni. To właśnie na was, czyli na Administratorach obiektów spoczywa obowiązek wywierania pozytywnego wpływu na branżę. Bez was, na te zmiany będziemy czekać dekady.Część pierwszą niniejszego felietonu znajdziesz tutaj.
Najnowsze wydanie!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique.

Zamów prenumeratę
już teraz!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique.
Skontaktuj się
z nami!
REDAKCJA
BUSINESS LINK MARATON
ul.Królowej Jadwigi 43
61-871 Poznań
WYDAWCA
ul. Bystra 8b
61-366 Poznań, Wielkopolskie
NIP: 606-00-25-515