
Nowy Dworzec Metropolitalny w Lublinie ze szkłem Saint-Gobain Glass

Wyższa jakość podróżowania? W połowie stycznia tego roku do dyspozycji pasażerów oficjalnie oddano Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Autorem szeroko komentowanego projektu jest pracownia Tremend, a wśród zastosowanych materiałów znajdują się m.in. rozwiązania od Saint-Gobain Glass, które zapewniają komfort podróżnym i przyczyniają się do zmniejszenia śladu węglowego tej inwestycji.
Nowo otwarty Dworzec Metropolitalny w Lublinie, umiejscowiony w sercu miasta, wraz z przyległą infrastrukturą stanowi część powstającego w tym mieście Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego i w niedalekiej przyszłości będzie kluczowym punktem przesiadkowym, łączącym komunikację miejską, regionalną oraz krajową.Jest to obiekt o trzech kondygnacjach i powierzchni użytkowej przekraczającej 18 tys. mkw. Charakterystycznym elementem jest dach w postaci tarasu widokowego z przestrzenią rekreacyjną dla pasażerów oraz konstrukcja „box in the box” ze szklaną elewacją o doskonałych właściwościach użytkowych, które odpowiadają za energooszczędne użytkowanie obiektu. Odpowiedzialne gospodarowanie energią to także zasługa zastosowanego szkła: przeciwsłonecznego na elewacji zewnętrznej i fasadzie „wewnętrznego pudełka”.Projekt oraz jego realizacja stawiały przed inwestorem i architektami szereg wyzwań. Najważniejsze było zatroszczenie się o komfort podróżnych, którzy w nowo projektowanej przestrzeni powinni znaleźć miejsce spokojnego odpoczynku. Poza wygodą użytkowników obiektu, dla inwestora istotne były aspekty środowiskowe, związane z energochłonnością i emisyjnością budynku. Odpowiedzią na takie wyzwania jest świadoma rozwiązań sprzyjających zrównoważonemu rozwojowi architektura i nowoczesne materiały budowlane.W jaki sposób wykorzystane szkło i precyzyjnie zaprojektowana konstrukcja odpowiedziały na wymagania zleceniodawcy? Jak – dzięki szklanej fasadzie – udało się osiągnąć komfort termiczny przy dużej ekspozycji na słońce i jednocześnie zminimalizować działanie klimatyzacji? W jaki sposób zagwarantowano odpowiednie doświetlenie przestrzeni, ograniczając zużycie energii na sztuczne światło oraz jak zapewniono poczucie nieograniczonej przestrzeni po czasie spędzonym w podróży? O tym opowiadają eksperci Saint-Gobain Glass, producenta szkła, oraz Vitroterm Murów i Glassolutions – przetwórców szkła zastosowanego w omawianej inwestycji.
"Ta historia sięga 2018 roku. Architekci z pracowni Tremend, projektując Dworzec Metropolitarny, musieli podołać konkretnym wymaganiom. Zleceniodawcom zależało m.in. na stworzeniu dobrze doświetlonej przestrzeni, o odpowiednich walorach estetycznych. Wybór szybko padł na szkło. Wybraliśmy DIAMANT® – szczególny rodzaj szkła bazowego, które dzięki procesowi odżelaziania jest idealnie przezroczyste i pozwala doskonale odzwierciedlać widoki, a jednocześnie wpuszczać do pomieszczeń optymalną ilość naturalnego światła. Wielu osobom wielkoformatowe przeszklenia przynoszą na myśl efekt szklarni – wiedzieliśmy, że zleceniodawcy zależy na komforcie podróżnych, dlatego w zaproponowanym rozwiązaniu zastosowaliśmy powłokę przeciwsłoneczną. Finalnie, na fasadzie zastosowane zostało szkło COOL-LITE® XTREME 70/33 II (solar factor g 23%, LT równe 61,1%) wraz z ECLAZ® ONE II na bazie ze szkła DIAMANT®, dla jak najlepszej przepuszczalności światła, a jednocześnie właściwej termoizolacji zarówno latem, jak i zimą. Zespolenie zaprojektowane zostało w połączeniu punktowym ze szklanymi żebrami. Ponieważ mamy do czynienia z przestrzenią publiczną, szkło występuje w wersji hartowanej, gwarantując bezpieczeństwo przebywającym w niej osobom. Największym wyzwaniem okazała się wewnętrzna fasada typu „Box in the box”, w postaci zespolenia TGU (Triple Glazing Unit, czyli szyba dwukomorowa, złożona z 3 tafli szkła). Zastosowaliśmy w nim aż trzy różne produkty dla zapewnienia jak najlepszego zdrowia i samopoczucia użytkowników – wysokoselektywne COOL-LITE® XTREME 70/33 II od strony zewnętrznej, szkło o zmiennej przezierności PRIVA-LITE® XL zapewniające prywatność oraz szkło o odporności ogniowej EI 30 – CONTRAFLAM® 30 od strony wewnętrznej. Wykonanie tego wyjątkowego zespolenia zleciliśmy zakładowi Glassolutions w Pruszkowie, należącemu do Saint-Gobain"– wspomina Maciej Jeżewski, Architectural Projects Sales Manager, Saint-Gobain Glass.
"Dworzec jest miejscem nieustannego ruchu, dlatego panujące tam warunki muszą uwzględniać samopoczucie, komfort oraz bezpieczeństwo podróżnych, często będących w biegu, spieszących się na pociąg, jak również osób oczekujących na przyjazd. Wykonanie zespolenia, o którym wspomina mój kolega Maciej, było wyjątkowym przedsięwzięciem. Projektantowi zależało na uzyskaniu jak najbardziej przejrzystej, jednorodnej szklanej powierzchni, bez zakłócania jej jakimikolwiek wstawkami. Dlatego w dwukomorowym pakiecie szybowym wykorzystaliśmy U profile, wklejane w silikon do systemu MB SR 50 EFEKT. Jest to jedyne tego typu rozwiązanie na rynku, co z pewnością wyróżnia nas jako producentów i staje się wizytówką tej inwestycji" – mówi Maciej Makowski, Technical Advisory and Sales Support Manager w Saint-Gobain Polska – Glassolutions.
"Wykonanie fasady zewnętrznej zostało zlecone firmie RAWIAN GLASS, a przetworzeniem szkła zajęła się firma VITROTERM MURÓW. Pozostały zakres szklenia, w tym rozwiązań o odporności ogniowej CONTRAFLAM® oraz o zmiennej przezierności PRIVA-LITE®, został zlecony firmie SPECTRUM, zaś przetwórcami szkła były marki Saint-Gobain Glassolutions i Vetrotech. Wykonanie szklanych fasad o konstrukcji takiej, jak w Lublinie, wymaga szczególnego podejścia, któremu mogą sprostać nieliczni – na szczęście dobrze ich znamy, a oni dobrze znają możliwości i tajniki naszego szkła" – dodaje Maciej Jeżewski.
"Dworzec Metropolitalny był bardzo wymagającą realizacją. Szklana fasada strukturalna została zamocowana punktowo na rotulach, dzięki czemu uzyskała zamierzony efekt lekkości. Od nas jako przetwórców, taka realizacja wymagała niezwykłej precyzji i dokładności w zakresie przygotowania formatek szklanych. Tak naprawdę nawet milimetrowe przesunięcia otworów do mocowania mogły znacząco wpłynąć na estetykę i szczelność przeszkleń oraz zaburzyć efekt idealnie szklanej płaszczyzny. Dlatego staranność wykonywania takiej konstrukcji to podstawa, która ma ogromne znaczenie dla jakości przestrzeni oraz bezpieczeństwa człowieka" – wyjaśnia Jacek Eifler, Zastępca Dyrektora ds. handlowo-marketingowych, Sales&Marketing Manager Vitroterm Murów.
Efekt końcowy nie pozostawia złudzeń – na mapie polskich inwestycji wyrósł kolejny zapadający w pamięć obiekt architektoniczny najwyższej klasy, odpowiadający na wyzwania naszych czasów.
Najnowsze wydanie!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique.

Zamów prenumeratę
już teraz!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique.
Skontaktuj się
z nami!
REDAKCJA
BUSINESS LINK MARATON
ul.Królowej Jadwigi 43
61-871 Poznań
WYDAWCA
ul. Bystra 8b
61-366 Poznań, Wielkopolskie
NIP: 606-00-25-515