
Nowa definicja „Made in Europe”. CTP przedstawia raport dotyczący rynku CEE

Region CEE jest gotowy, aby stać się centrum „Made in Europe” – wynika z najnowszego raportu CTP. W porównaniu z krajami Zachodu, gospodarki Europy Środkowo-Wschodniej wciąż wykazują odporność i korzystny potencjał wzrostu. Dotyczy to także Polski.
Jak wskazuje CTP, autor raportu The „Made In Europe” Hotspot For Global Business, dobiegła końca era dostaw „just-in-time” z rozciągniętymi i wrażliwymi na zewnętrzne wstrząsy globalnymi łańcuchami zaopatrzenia. Przedsiębiorstwa przestawiają się na nowe strategie zarządzania produkcją i dystrybucją, by być bliżej rynków zbytu i zmniejszyć ryzyko braku towarów. Celem inwestycji przemysłowo-logistycznych staje się Europa, z jej 450 mln konsumentów. Rosnącą falę firm z całego świata przyciąga szczególnie region CEE. Według prognoz na lata 2024-2028, wskaźnik PKB w tej części kontynentu będzie rósł dwa razy szybciej niż w krajach UE-27.W związku z powyższym deweloper CTP zdiagnozował kluczowe przewagi wynikające z prowadzenia biznesu w CEE. To łącznie pięć filarów, dzięki którym Europa Środkowo-Wschodnia umacnia swoją pozycję od początku tego tysiąclecia.
- Niższe stawki podatkowe i koszty zatrudnienia w porównaniu do Europy Zachodniej.
- Znaczny i stały napływ środków z Unii Europejskiej na inwestycje infrastrukturalne.
- Silna baza produkcyjna z rosnącą złożonością i różnorodnością lokalnych gospodarek, skoncentrowanych na innowacjach, transformacji cyfrowej oraz działalnościach opartych na wiedzy.
- Rosnąca konsumpcja krajowa i wyższy wzrost sprzedaży e-commerce niż w Europie Zachodniej.
- Wykwalifikowana kadra pracownicza, na każdym szczeblu edukacji.
Z raportu wynika, że CEE daje lepsze możliwości rozwoju biznesu od podstaw niż Zachód. Co więcej, popyt na inwestycje i lokowanie produkcji w Europie Środkowo-Wschodniej jest napędzany czynnikami strukturalnymi. Mowa tu chociażby o profesjonalizacji łańcuchów dostaw przez firmy 3PL, a więc przedsiębiorstwa oferujące usługi logistyczne na rzecz innych podmiotów, a także e-commerce, nearshoring czy friend-shoring. Potwierdzają to dane dotyczące między innymi udziału dalekowschodnich inwestorów w rynku CEE. Jak przyznaje Remon Vos, CEO CTP: “prawie 10 proc. portfolio Grupy CTP jest wynajmowane azjatyckim najemcom, którzy produkują w Europie na potrzeby europejskich klientów końcowych”.Orientacja na rynek CEE to także faktor wzrostu firm deweloperskich. Od debiutu giełdowego w marcu 2021 roku deweloper CTP ponad dwukrotnie zwiększył swój portfel nieruchomości – z 5,9 mln mkw. GLA do 12 mln mkw. GLA, a bank ziemi urósł o 162 proc. Na koniec I kwartału 2024 roku spółka miała w budowie w 10 krajach w sumie 2 mln mkw. powierzchni z potencjalnym dochodem z najmu w wysokości 146 mln euro i oczekiwaną stopą zwrotu z kosztów (YoC) wynoszącą 10,3 proc. Tylko w Polsce aktualnie w realizacji znajduje się około 600 000 mkw. parków biznesowych – w ich ramach powstaną zarówno wielopowierzchniowe moduły najmu, jak i obiekty typu Small Business Unit (SBU). Przykładem jest projekt o metrażu 10 000 mkw., który stanie w Zabrzu.
Portfel nieruchomości CTP

"Dotychczas rynek magazynowy był kojarzony z potężnymi przedsiębiorstwami, które wynajmowały rozległe powierzchnie. Dziś jednak otwiera się także w stronę mniejszych jednostek (w tym obiektów typu SBU) i budowy przestrzeni dla firm z sektora MŚP. Co więcej, nie mówimy już o tylko o składowaniu towarów, ale przede wszystkim o produkcji i logistyce. Przetwórstwo przemysłowe w Polsce stale rośnie i potrzebuje infrastruktury, która temu sprosta. Patrząc na najemców naszych lokalnych parków biznesowych, ponad 30 proc. z nich stanowią firmy produkcyjne. Zakładam, że ich udział w strukturze najmu CTParks zwiększy się do 50 proc. w ciągu najbliższych dwóch lat" wyjaśnia Piotr Flugel, Managing Director w CTP Polska.
Zapotrzebowanie na powierzchnie zarówno produkcyjne, jak i logistyczne jest szczególnie widoczne w pobliżu dużych miast i kluczowych szlaków transportowych. To gwarancja dostępu do rynków zbytu, przy jednoczesnej optymalizacji kosztów i czasu.
Najnowsze wydanie!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique.

Zamów prenumeratę
już teraz!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique.
Skontaktuj się
z nami!
REDAKCJA
BUSINESS LINK MARATON
ul.Królowej Jadwigi 43
61-871 Poznań
WYDAWCA
ul. Bystra 8b
61-366 Poznań, Wielkopolskie
NIP: 606-00-25-515