Apel przedsiębiorców do ministra w sprawie ustawy schronowej

REKLAMA

Apel do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o pilne wprowadzenie zmian w projektowanych przepisach o ochronie ludności i podjęcie dialogu z przedsiębiorcami.

Jako obywatele Polski oraz reprezentanci przedsiębiorców wielu branż zatrudniających setki tysięcy osób doskonale rozumiemy potrzebę podniesienia poziomu ochrony ludności i wypracowania właściwych regulacji w tym zakresie. Dostrzegamy również pole do współpracy sektora publicznego z prywatnym w wykonywaniu zadań ochrony ludności cywilnej. Współpraca ta powinna być jednak oparta na transparentnych, partnerskich i racjonalnych zasadach.Tymczasem projektowane przepisy ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej (UD70) oraz rozporządzenia w sprawie warunków technicznych i warunków technicznych użytkowania budowli ochronnych (MSWiA949) zawierają rozwiązania, których wdrożenie jest nierealne w zakładanym przez projektodawcę czasie i które nakładają niewspółmierne obowiązki. Tak bowiem należy określić sytuację, kiedy to państwo decyduje, że koszty tworzenia systemu obrony przenieść może na prywatnych przedsiębiorców.Dlatego też wnosimy o pilne podjęcie dialogu ze stroną przedsiębiorców i zmianę projektu w niżej wskazanych punktach. Ze swojej strony deklarujemy zaś pełną gotowość i zaangażowanie do współpracy w kształtowaniu najlepszych rozwiązań służących ochronie ludności i obronie cywilnej.

1. Zbyt krótkie vacatio legis i ryzyko paraliżu inwestycji.

Resort pracuje nad ustawą o ochronie ludności i obronie cywilnej od miesięcy. W wyniku tych prac opublikowano niemal 80-stronicowy dokument, który w sposób wielowątkowy traktuje o obronie ludności i ochronie cywilnej. Na zapoznanie się z nim, przeanalizowanie i wniesienie uwag w trybie konsultacji publicznych wyznaczono tygodniowy termin. Zdając sobie sprawę z powagi sytuacji i konieczności prowadzenia sprawnego procesu legislacyjnego musimy jednak podnieść, że pośpiech może negatywnie wpłynąć na stworzenie dobrego, precyzyjnego i sprawiedliwego prawa.W tym miejscu wskazać należy na art. 73 projektu ustawy. Przytoczony przepis przewiduje, że kondygnacje podziemne w budynkach użyteczności publicznej, ale też w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych oraz garaże podziemne projektuje się i wykonuje w sposób, który – co najmniej – umożliwia zorganizowanie w nich miejsca doraźnego schronienia. W projekcie nie zawarto przepisów przejściowych, poza ogólnym terminem, że przepisy mają wejść w życie po 30 dniach od ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.W pierwszej kolejności należy wskazać, że 30-dniowy termin na dostosowanie się do nowych regulacji nie jest realny do spełnienia. Proces projektowy budynków wielorodzinnych trwa kilka miesięcy i łączy się z koniecznością wypracowania szeregu uzgodnień. Wprowadzane zmiany zmuszają inwestorów do przeprojektowania inwestycji, w efekcie czego dojdzie do opóźnienia w rozpoczęciu budowy kilkudziesięciu tysięcy mieszkań. Zakładając, że projekt ustawy wejdzie w życie już na jesieni tego roku, brak właściwych przepisów przejściowych spowoduje, że w IV kwartale 2024 r. i I kwartale 2025 r. nie będą składane wnioski o pozwolenia na budowę budynków wielorodzinnych z uwagi na to, że cały rynek będzie zmuszony przeprojektowywać planowane inwestycje i dostosowywać się do nowych regulacji. Aby uniknąć paraliżu konieczne jest wprowadzenie vacatio legis wynoszącego co najmniej 6 miesięcy w stosunku do art. 73 oraz 76 ust. 5 projektu.Dodatkowo konieczne jest – jak słusznie wskazało Rządowe Centrum Legislacji w uwagach do projektu – „uregulowanie w przepisach przejściowych ustawy wpływu projektowanych regulacji na toczące się na podstawie przepisów Prawa budowlanego postępowania dotyczące zatwierdzania projektów budowlanych, udzielania pozwoleń na budowę czy dopuszczania obiektów budowlanych do użytkowania.” W tym względzie należy wprowadzić przepis gwarantujący możliwość dokończenia rozpoczętych procedur administracyjno-budowlanych na zasadach, jakie obowiązywały w dniu ich wszczęcia.Dziś nie jest znany termin wejścia w życie projektu rozporządzenia w sprawie warunków technicznych i warunków technicznych użytkowania budowli ochronnych stanowiącego akt wykonawczy do ustawy o ochronie ludności. Zwracamy uwagę, że rozporządzenie to, określające szczegółowo warunki, jakie powinny spełniać budowle obronne – jak każde przepisy techniczne – powinno podlegać notyfikacji w Komisji Europejskiej.Warto również podkreślić, że obecnie na rynku nie ma powszechnej dostępności urządzeń wymaganych do wyposażenia obiektów zbiorowej ochrony. Ta nisza, o ile nie otrzyma wystarczająco dużo czasu na jej naturalne wypełnienie, może doprowadzić do wstrzymania inwestycji, a także do spekulacji cenami materiałów i elementów wyposażenia obiektów ochronnych.

2. Brak jasnych zasad finansowania budowy obiektów ochrony zbiorowej przez podmioty prywatne

Stosownie do art. 83 projektu ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej, finansowanie zadań związanych z infrastrukturą ochronną nie jest gwarantowane, a ponadto nie pokryje całości poniesionych kosztów (co najwyżej 80%). Przywołany przepis nie tylko stanowi, że organy ochrony ludności mogą nakładać obowiązki, nie zapewniając przy tym ich finansowego pokrycia, ale jednocześnie daje dużą dowolność w ustalaniu i sposobie przyznawania jakichkolwiek środków publicznych.Na problemy wynikające z ujęcia kwestii finansowania w projekcie zwrócił już uwagę w swoim stanowisku Polski Związek Firm Deweloperskich. Co więcej, Krajowa Rada Izby Architektów RP wskazała, że: „finansowanie, o którym mowa wyżej powinno obejmować 100% kosztów inwestycji. Co więcej, postuluje się, aby było ono obowiązkowe, a nie fakultatywne, jak wynika to z obecnego brzmienia projektu.”Rekomendacje dotyczące ustalenia jasnych i sprawiedliwych zasad finansowania wydały również Ministerstwa. I tak Ministerstwo Rozwoju i Technologii w zgłoszonych w drodze konsultacji uwagach, wskazało, że „wydaje się, że gdy właścicielowi nakazuje się przeprowadzenie robót związanych z budowlami ochronnymi, to finansowanie powinno wynosić do 100% kosztów”.Minister Aktywów Państwowych stwierdza: „Proponuję uzupełnić przepis art. 83 ust. 1 projektu o przepisy dotyczące trybu, sposobu i warunkach przekazywania/wnioskowania o środki finansowe na realizację zadań ujętych w tym przepisie. Brak uregulowania tych kwestii może powodować dowolność w podejmowaniu decyzji przez organy ochrony ludności i wpływać negatywnie natransparentność wydawania publicznych środków.”To tylko wybrane głosy z wniesionych uwag, stanowią one jednak jasną deklarację potrzeby zmiany procedowanych przepisów. Wniosek wysnuwa się następujący: koszty ponoszone przez podmioty prywatne służące ochronie ludności i obronie cywilnej, do których realizacji zgodnie z Konstytucją RP zobowiązany jest sektor publiczny, powinno w całości i obligatoryjnie pokrywać Państwo.

3. Eliminacja niejasności i wykluczenie wewnętrznie sprzecznej terminologii

Projekt ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej nie jest spójny i nie koresponduje z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, a także z procedowanym projektem rozporządzenia w sprawie warunków technicznych i warunków technicznych użytkowania budowli ochronnych.Stanowczo wnosimy o to, by podczas prac legislacyjnych poprawić te błędy, co pozwoli na zrozumiałe i klarowne odczytanie obowiązków ustawowych. Niejednolita terminologia jest sprzeczna z zasadami procesu legislacyjnego, wprowadza chaos, rodzi problemy interpretacyjne i praktyczne trudności w stosowaniu i egzekwowaniu przepisów, a ponadto może powodować dowolne, a nawet odmienne stosowanie przepisów przez sądy i organy administracji.

Podsumowanie:

Szanowny Panie Ministrze, liczymy na zrozumienie naszego niepokoju i potraktowanie apelu o dokonanie koniecznych zmian w projektowanych przepisach jako koniecznych. Ze swojej strony gwarantujemy pełną gotowość, zaangażowanie i współpracę ekspercką w celu opracowania kompleksowych, proporcjonalnych i sprawnych rozwiązań służących podniesieniu poziomu ochrony ludności i obrony cywilnej.

REKLAMA
Subscribe to newsletter

Subscribe to receive the latest blog posts to your inbox every week.

By subscribing you agree to with our Privacy Policy.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Najnowsze wydanie!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique.

Zamów prenumeratę
już teraz!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique.

Skontaktuj się
z nami
!

REDAKCJA

redakcja@obiekty.org
+48
Magazyn “Obiekty”
BUSINESS LINK MARATON
ul.Królowej Jadwigi 43
61-871 Poznań

WYDAWCA

GROND MEDIA
ul. Bystra 8b
61-366 Poznań, Wielkopolskie

NIP: 606-00-25-515
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.